TOLNA MEGYEI MŰVÉSZETI OLDALAK
Események

Vissza a TolnaArt oldalra
Vissza az eseménynaptárhoz






2003. június 25.
Duschanek János
festőművész kiállítása
Megnyitó: 2003. június 25. 17 óra
Helye: Simontornya, Vármúzeum
Megnyitja: Bercsényi Botond
Megtekinthető: 2003. szeptember 30-ig hétfő kivételével naponta 10-13 és 14-17 óráig.

Dusanek János



Bevezető

Korunk emberét a tanulástól függetlenül benne létező, veleszületett intelligencia teszi képessé az esztétikai értékek iránti figyelemre, a szép iránti érdeklődésre. Tanulmányai kiegészítik, aktívvá teszik ezt az intelligenciát, mivel elsajátít olyan ismereteket és fogalmakat, amelyek a vele született képességét, hajlandóságát pozitívan befolyásolják.

A képzőművészet területén a műélvezet lényege - a köznapi gyakorlatban - magának az eredeti műnek közvetlen szemlélete. Ha a néző - befogadó különböző szituációban eredetiben látja azt, amit a legjobb esetben addig csak reprodukcióban ismert, a látott valóságos mű mérete, konkrét anyaga, egészének az összbenyomáson alapuló hatása, a ráció és az emóció egysége készteti válaszra. Az élmények és a "válaszok" egy bizonyos szint fölött már egységgé tömörülnek, s ezt a rendszert nevezzük: önálló ízlésnek. Ez az ítélet alapja, a művész munkájának visszaigazolása. Vagy ahogy Picasso mondta: "Un tableu ne vit que par clui qui le ragarde" - "Egy kép csak nézőjén keresztül él". Az ember műélvezetének határai korlátlanok: - csupán az ember vágya, akarata, fáradság és nyitottság jelenthetnek korlátokat, valamint az a kulturáltsági szint, amelyben a vágy, a nyitottság gyökerezik.

Pályakezdés

Egy kiállítás képeit nézegetem. Az első pillanatban egy ismerős, reneszánszt idéző, de - hosszabb szemlélődés után - egy sajátos abszurd világot közelítő s valami furcsa nyugtalanságot ébresztő fetmény kelti fel az érdeklődésemet.
A mester kézjegye: Duschanek János.
Ki ez az ember, illetve művész? Honnan jött, merre tart?
Duschanek János 1947. december 13-án született Bakonyszentlászlón. Ez a kis nyugat-magyarországi helység az erdőkben gazdag Bakony hegységben fekszik. Gyermekkorában tehát olyan természeti tájban élt és szerezte életreszóló élményeit, ahol egymást váltogatták a festői sziklahasadékok, a merészen kanyargó patakok, az őserdőhöz hasonló vadon, a várromok koszorúzta dombok, erdei tisztások, barokk kisvárosoktól benépesült völgyek.
Saját bevallása szerint csodálatos gyermekkora volt. A szeretetteljes családi környezetben az 50-es évek történelmi viharai nemigen érintik. Bakonyszentlászló jelenti számára a még majdnem érintetlen természetet és a viszonylag teljes életet élő erdészcsalád életvitele adja a kiegyensúlyozott, szilárd erkölcsi alapokat. Boldogság szigete ez a kor elembertelenedését kiteljesítő, de az életet és az egyetemes halált magában hordozó-vajúdó XX. századunkban. De éppen ennek a XX. századnak a művészete döbbentette rá később, hogy boldog gyermekkorának örökre vége, az csak az induláshoz adott.
Az általános iskola befejezése után édesapja beadta a győri Bencés Gimnáziumba. A középiskolában az ifjú rajztehetségre hamar felfigyeltek. Tanárai biztatására jelentkezett a Képzőművészeti Főiskolára. Felvették a fető tanszakra. 1968-1972 között végezte művészi tanulmányait, mester Bernáth Aurél. Benáth műhelyében sajátította el hivatása mesterségbeli és elméleti alapjait, tanulta meg a morális tartás fontosságát. Pályája egyenes ívű: 1975-ben Derkovits-ösztöndíjat kapott, majd egyre több egyéni és kollektív kiállításon vett részt hazánkban és külföldön.
Budapest (1976, 1981), Győr (1976), Hódmezővásárhely (1985), Pécs (1983), Mosonmagyaróvár (1976), München (1985), Hamburg (1985), Tibiliszi (1987), Nápoly (1977), Szófia (1976), Moszkva (1978), Tokió (1982), London (1982), Monaco (1982).

Elnyerte a következő díjakat és kitüntetéseket:

Egri Akvarell biennale nívódíja (1976), a Szegedi Nyári Tárlat fődíja (1976), a Fiatal Festők Moszkvai Nezetközi Kiállítása (1978), a Tokiói Modern Művészeti Múzeum (1982), a Magyar Akvarellfestők Londoni Kiállítása (1982), a Monaco-i Képzőművészeti Grand Prix figuratív festészeti nagydíja (1982).

Tagja a Művészeti Alapnak és a Képző- és Iparművészeti Szövetségnek.

Ahogy szó esett róla Duschanek művésszé fejlődésének első állomása a Kézőművészeti Főiskola volt. Itt ismerkedett meg az egyetemes és magyar kézőművészet csodálatos világával és a mesterség rejtelmeivel. De a művészet akkor kultúrpolitikai okok miatt "tiltott gyümölcsét", a XX. század művészetét csak elvétve ízlelgethette. Erre csak tanulóévei után került sor. Mester, Bernáth Aurél, a kiváló festő és író igen erős hatással volt a fiatal festőnövendékre. Főként intellektuális hajlamával, a természetelvűség és az expresszionizmus ötvözésével. Duschanek friss erővel és eredetiséggel igyekezett a megtanulhatókat a maga számára hasznosítani.

A Bernáth Aurél műhelyében tanultakat, de részben már Duschanek önállósult egyéniségét tipikusan mutatja a "Találkozás Pogány Gáborral" c. képe. A festmény egyetlen pillantással átfogható: vonzódást és érdeklődést fejez ki a kissé diszharmónikus személyiségű modell iránt. A jellemzés eszköze elsősorban a kolorit, a piros pulóver és az ahhoz közeli komplementerzöld huzatú fotel, s ugyanilyen zöldek az árnyékok is a pulóveren. Ez a színegyüttes már jóval harsányabb, mint amilyent Bernáth Aurél valaha is használt. Nagy feszültségteremtő szerepe van a képen zöldes széktámla mögött harsogó, két nyerssárga ívnek is, mert a kép összhatása és ezzel az ábrázolt személy karaktere elszürkül. Figyelemre méltó, hogy a széktámla fölött, baloldalon lévő pontosan nem konkretizálható, narancsosabb sárga az archoz hasonló színű folt, drámai ellenpont a kompozícióban. A főiskolai stúdiumoktól és a mestertől való elszakadást éppen az jelzi, hogy nem a figura, hanem a megfogalmazás eszközei a fontosak, de úgy, hogy az ábrázolt személyisége megjelenik a képen, Duschanek elfogadja a bernáthi esztétikai értékrend legfontosabb elemeit, de a mesterség eszközeinek hangsúlyozásával tovább is lép a saját stílus keresésésnek rögös útján.

Úkeresés és stílus

Duschanek korának uralkodó művészeti áramlatait mind átéli, kipróbálja, főbb jellemzőit magába ötvözi. Festői módszerét a kifejezés igényéhez szabja s ebben nem követ iskolás szabályokat. Önmagát műveli, utazásai során bejárja a mesterségbeli tanulságokat kínáló képtárakat, tanul, de sikeresen elkerüli a legnagyobb veszélyt az eklektikát.

A pályakezdés első éveiben a formanyelv keresése a fontos, de nem mond le a szellemi igényességről sem. Szuverén festői nyelvének megteremtése azonosult nála az élet nagy kérdéseire adott válasszal. Belső vívódása expresszív erővé alakul, jelképekkel teli látomássá fokozódik. Az ábrázolt valóságot transzponálja és átvezeti figuráival az időtlenség szférájában. A művek szerkezete - mind az alakok elrendezésében, mind a színek harmóniájában - tökéletes egységet mutat: a ritmikus mozgások valódiak, a fénytől átjárt, világító színek hitelesek. Sajátos természetlátása és természetszeretete megragadó. Mindig a természet vizuális látványból indul ki, azonban nemcsak a látott világ formái, hanem főként a színek foglalkoztathatják. Ezért csupa derű és optimizmus művészete.

A komoly mondandó és a gondolatiság mellett harmóniát, nyugalmat áraszt friss színakkordjaival, franciás könnyedségével. Alkotásaiban a mindennapi élet apró csodái elevenednek meg. Érzékenyen reagál az emberi gyarlóságokra: hol leleplezően szembesít velük, hol az álmok groteszk világába repíti el a nézőit.

Finom árnyaltokban és részletekben gazdagon, bravúrosan idézi fel a természeti táj varázslatos szépéségeit s erre a színpadra idézi meg meseszerű, abszurd figuráit, akik felnőtt, de igaz mesét mesélnek el.

Duschanek kitágítja a tér és az idő korlátait: egyidejűleg mutatja be a szépet és a csúnyát, a jót és a gonoszt, a költőit és a diszharmónikusat.

A 70-es 80-as években készült művek "ősforrása" a szürrealizmus. De túl egyszerű lenne az ítélet, ha csak egyetlen törekvésben kötnénk művészetének formálódását.

Bajor Lázár Endre azt írja "A modern művészeti irányzatokat sok szélhámos is meglovagolja, viszont a szürralista festőnek tudnia kell rajzolni és általában jól kell ismernie a mesterségét, hiszen a szürrealista piktúra - legalábbis, ami főirányzatait illeti - nem elemeiben szakad el a valóságtól, hanem összességében." Felületesen nézve Duschanek alkotásaiban némi hasonlóság található Chriricóval és Magritte-al (figurális, tájinterieur-városkép), de - mint látni fogjuk - hagulatában teljesen más. Nem tart kapcsolatot Duschanek a 60-as években kialakult magyar szürrealizmus (Lakner, Gyémánt, stb.) piktúrájával sem.

Duschanek képeit a művészettörténetből ismert, alig titkolt formai és tematikus illúziók sokasága szövi át.

Így például nyilvánvaló az "Erdei tisztáson" c. kép kompozíciós összefüggése Szinyei-Merse Pál "Majális" c. festményével, különösen a lehajtott fejű kalapos alak utal a Szinyei-mű előterében guggoló, kalapos szereplőre. Az álló nő viszont, mintha Watteau "Giles"-jét idézné, mint ahogy az "Olasz komédiások" egyik alakjára emlékeztet az ülő, vörös pufók férfi is.

A "Paradicsommadár-vadászat" c. képen a jobboldali, könyvet és lepkehálót tartó szereplő Giorgione "Filozófusok" c. művében találhatja meg ősét.
Az "Ikarosz" c. kép figurái között akadnak olyanok, amelyek Watteau kerti jeleneteire, s vannak amelyek Bosch valamelyik kompozíciójára emlékeztetnek.
A szándék nyilván tudatos.
Duschanek értelmezésében a megelőző korok műremekeire utalás, a nagy motívumok idézése, a festői értékek összességét jelenti, amely képein szimbólummá, mítoszteremtő erővé válik.
Ebben valósul meg műveiben a múlt és a jelen egysége.
Az építkezési mód, ahogy Duschanek a művészettörténet nagy irányzatait idéző, megejtő formákat, jeleneteket hoz, mintegy egymásra rétegezve, "képtelen" összefüggésben új gondolatisághoz jut el. Hol a reneszánsz klasszikus elemeket, hol a németalföldi festészet földhözragadt, de mégis bájos alakjait, hogy pedig elesett embereinek figuráit eleveníti meg.
Romantikusan sejtelmes, egy "soha-sem-volt" irracionális világ környezetébe állítja őket, ugyanakkor szembeállítja az egy-egy meghökkentő tárgy formájában jelzett abszurd, elembertelenedett világgal. Tehát nem a szürrealizmus annyira jellemző automatikus, vagy a freudi értelemben vett kaotikus tudatalatti világ vezeti, hanem inkább annak ösztönös vagy tudatos megértése, hogy mai világunk, nemcsak egy boldogabb jövő ígéretét hordozza magában, hanem egyúttal az emberiség öngyikkosságának irracionális lehetőségét is. Megérti, hogy a tudomány és az ipar csodálatos eredményeiben tetszelgő racionalizmust nem választja el "kínai fal" a tudósok által annyira lenézett irracionalizmustól. Tudomásul veszi, hogy egytlen kor nem hozott olyan rohamos, hatalams átalakulást a gazdaság, a tudomány, és a politika területén mint éppen a mi századunk. Így festészete együtt hirdeti Kierkegaarddal, hogy az "eszmények meghalnak a valóság érintésétől".
Az ember képtelen arra, hogy eszmények nélküli világban éljen, és ha elembertelenedett valóságunk megtagadja őt, csak egy képzelet szülte álomvilágban őrizheti meg az eszményeket. Innen ered festményeinek egyik jellegzetessége: a többközpontúság. Duschanek nem foglalja össze nagy színfoltokká a képeit, hanem minden egyes fűszálat, levélformát, virágot, szirmot aprólékosan és egymástól elkülönítve ábrázol.
A képeiken fantasztikus meséket, veszélytelennek és ártatlannak tűnő világot állít a néző elé művészettörténeti tudással és alapos festői felkészültséggel. Emlékeztet Rungé-ra, Rousseau-ra de akár Gross Arnoldtól is kaphatott ilyen aprólékos, a vegetatív elemet misztikus együttérzéssel ábrázoló eljárására útmutatást. Ám ha jobban megfigyeljük, ez az ártatlan világot sugalló természet is megtréfál bennünket: az idill mindinkább elégikus hagulatba vált át, hiszen a természet is egy porszemnyi "volt - világában" jelenik meg. Nem lakhelye az embernek; a "Természet", száműzött lesz minden szépséget megkérdőjelező, valóságos világban.
Külön jellegzetesség, hogy az égbolt mindig tartalmaz valamit; nemegyszer folytatója a cselekménynek, amitől az kozmikussá tágul. A felhőzet a "Vénusz érkezése" c. képen szexuális szimbólumként is értelmezhető.
A "Paradicsommadár vadászat" c. festményének ege megismétli a földi színvilágot, tehát a földi cselekmény oda is áttevődik.
Közvetlen "cselekményes" kapcsolat van ég és föld között az "Ikarosz" c. képen: az ég aranyszíne - bár nem síkszerű - mégis a középkori festmények aranyhátterét idézi. Fokozza a hatást, hogy a fényvezetés szabadabb, de nem plen air.

Figurák, jelmezek, színek

Duschanek képein a figurák, létszámukat tekintve mindig túl vannak azon a határon, amelyen belül a néző szinte automatikusan megszámolja őket s az értelmezés szempontjából mindegyiknek jelentőséget tulajdonít. A figurák megmaradnak az egymást ismerő, egymással bensőséges-meghitt kapcsolatban álló társaság keretei között. Ez megszabadítja a szereplők nagy részét attól, hogy a téma felelősségét viseljék, de létüket nem magányosítja el a tömegben, hanem meghagyja egy intim-kellemes társadalmi együttesben.
Ami a szereplők nemét illeti, férfiak és nők szerepelnek vegyesen és a két nem egymáshoz való viszonya - a szerelem, az erotikus jelenléte - a kép fontos tartalmi alkotóeleme. Ez a viszony általában megmarad annak az enyelgésnek szintjén, amelyet pl. Watteau kerti jeleneteiről, Szinyei "Majális"-áról, Renoir "Az evezősök reggelije" c. művéről Giorgione "Tempesta"-járól és más hasonló képekről már ismerünk.
A jelenetek elrendezése színpadszerű, a szereplők csekély téri mélységben, mintegy a színpad előterében, a rivaldánál sorakoznak föl, egymás mellett. A középtér üres, míg a távoli háttérben rejlik egy-egy építmény, amely sejtelmes kapcsolatban áll az előtér szereplőivel. (Ez a kapcsolat egyedül az "Ikarosz" és a "Pannóniai álom" c. képeknél konkretizálható. Az előbbinél a modern kotróhajó, az utóbbinál a modern villanypózna újabb időbeli irracionalitást teremt az előtér időtlen, kosztümös figuráival.) Valamennyi kompozíció kerüli a központi főjelenet kialakítását.
Így pl. Az "Erdei tisztáson" c. kép is kétközpontú: a beszélgető-vitatkozó csoport és az annak hátat fordító, a néző felé forduló nő, aki a hajátigazító, ágyékig vörös drapériás akt kifordításával akadályozza meg azt, hogy a középen lévő kocsi, kutya, tál, kakas és guggoló figura körül valamiféle gócpont kelekezzék.
Duschanek színei lokális színek. Némelyiknek, például a pirosnak a "Lovag érkezése" és a "Paradicsommadár vadászat" c. képeken, ritmikus ismétlődésével, összetartó szerepe van, amely a szín viselői között fennálló, szimbolikus jelentőségű kapcsolatra utalhat. Duschanek János legtöbb festményének témája szabadtéri jelenet. Sőt a "helyszín" és maga a téma bizonytalanságban hagyása, többértelműsége a művésznél tapasztalható önkény, a szürrealisztikus hatáskeltés egyik legfontosabb eszköze. Így például a "Lovag érkezése" c. kompozíció egyébként szűrt fényében az előtér alakjainak van árnyéka, bár a lovag árnyéka más irányú, mint a gyalogosoké. Az oszlop árnyékát viszont hiába keressük, a háttérben álló épületnek pedig éppen az a belső fala a legsötétebb, amelynek az ablakoknál tapasztalható árnyékvetés logikája szerint a legvilágosabbnak kellene lennie. Hasonlóan szürrealisztikus árnyékvetés, illetve árnyéknélküliség tapasztalható a többi kompozíción is. Duschanek János képeken kavargó természeti tárgyak sokaságából egy - a "Kártyavetőnél" c. kompozíció kivételével - következetesen visszatér: a halál állandó jelenlétre utaló, a középkori ikongráfiából ismert kiszáradt fa motívuma. Felbukkan még ott is ("Lovag érkezése"), ahol a környezetből egyáltalán nem következik a növényi elem jelenléte.
Duschanek festményein a térbeliség szempontjából szándékos következetlenség tapasztalható. Példánk ismét "Lovag érkezése" c. kompozíció. Itt a néző szemmagassága az oszlop felső csúcsánál van, így a szem azt egyenesnek látja. Ennek ellenére az alul mozgó szereplőre a rálátás sokkal csekélyebb,
mint az az oszlop által sugallt szemmagasságból következnék. Hasonló apró, de kifejező eltérések mutatkoznak a "Kártyavetőnél" c. kompozíción: a padló síkjánál, az asztal lapjának, a fülke könyöklőjének térbeli helyzetében is. E téri szürrealizmushoz sorolják azt is, hogy az említett képen, noha a többi társával együtt első pillantásra a hagyományos, a megszokott perspektivikus rendszert idézi, valójában nem lenne térbeli hely a kártyavető feketeruhás figurája mögött lebegő vörösruhás, kendőt lobogtató lény számára. Ugyancsak szinte észrevehetetlen, de éppen ezért rendkívül hatásos szürrealisztikus elem, hogy az asztal mögött ülő kártyavető alatt nincs szék.
A tér és az idő szürrealisztikus kapcsolására példa az "Ikarosz" c. kép. Hosszasan háttérbe nyúló móló a történelmi kosztümös figuráktól egy jelenkori úszódaruház, vagy talán kotróhajóhoz vezet, miután lehaladt Ikarusz bukása mellett, s így térbeli mozgásával különböző időpontokat kapcsol össze egyetlen képfelületre. A képek egy másik csoportjának ("Színfalak mögött", "Középkor", "Álombeli csata", Főpróba", "Keleti bazár") az ábrázolt tér maga is színpad. A megoldás többféle. Az "Álombeli csata" c. kép kompozíciója: itt a néző foglal helyet a színpadon, vagy tekint a jelenetre és színpad egyik darabjára a deszkák felől. A letarolt sakktábla és a háttérben folyó harc közvetlen kapcsolata feltételezhető: valószínűleg a harc várható kimenetelére, értelmetlenségére, mindkét fél vereségére utal. A háttérben folyó lovagi küzdelem azonban, nem tragikus, inkább ironikus és meseszerű hangulatú ábrázolást nyer. A sűrítés kedvéért a festő a hátteret és az égboltot, aminek pedig az első csoportba sorolt képeknél mindig fontos szerepe volt, egyszerűen elsötétítette.
A más csoportba tartozó színpadi képek közül az egyik legjellegzetesebb a "Középkor" c. alkotás. Ez több színpadi szinten játszódik, és noha a cselekményben mindegyik szint összekapcsolódik a másikkal - egy-egy szint, a néző szemszögéből, más-más valóságszintet képvisel.
Első szint: a baloldal előterében - alul álló asztal, rajta a csontváz, a földgömb, a vonalzó, a könyv, mint a tudás jól ismert jelképei. A második szintről nézi ezt - tehát cselekményes viszonyban van vele egy lányos akt. (Soha frigidebb aktot!)
A lába alatt a XV. Századi képekről jól ismert, mintás padló látszik. E határozott utaláson ügyesen elbizonytalanító térjáték figyelhető meg: előbbre egy oszlop, amelynek felső vége a bizonytalanba nyúlik, az oszlop mögött van annak a letépett függünynek tartója, amely egykor a titkot eltakarta. Tehát itt "titok" lepleződött le. A háttér harmadik szintjén ülő, de a második szintre föltámaszkodó, vörösruhás alak közömbössége csak még erősebben kiemeli a téma elemeihez mérten fontos főjelenetet. Az akt kezében pedig ott az a megdermedt - tehát fizikai törvényekkel ellentétesen viselkedő - titkos drapériadarab, amit Duschanek nagyon sokszor alkalmaz az irrealitás légkörének földiézésére.

A rajzok

Duschanek munkásságában a rajz is igen fontos helyet foglal el. Rajzai önmagukban is megálló, befejezett, egyedi művek. Ez a tény már csak azért is figyelmet érdemel, mert a legújabb kori művészetben a rajz legtöbbször inkább festményt előkészítő vázlat, esetleg részlettanulmány vagy ötlet-rögzítés, vagy pedig átengedi helyét a többféle technikával dolgozó, sokszorosító grafikának. A rajzokon mindig emberi figuráknak egymáshoz, illetve pl.: az "Orrszarvú" c. rajzon, vagy a "Szt. György éjjel" és a "Vénusz" c. rajzokon egy állathoz való kapcsolata került a középpontba. A rajzok technikája - az egy krétával készült "Meditáció" c. rajza kivételével - ceruzarajz, fehér papíron.
A figurákat ott, ahol az érzékletességnek különös szerepe van, mint pl. A "Belga lányok", az "Alvó vénusz", az "Előkészület" c. rajzokon, formakövető vonalak modellálják, másutt azonban a sötétebb tónusok jobban, kevésbé megnyomott ceruza "satírozó" vonalzásából erednek. A "Szent György éjjel" vagy pedig a "Belga lányok" c. kompozíciókon, (ez utóbbinak baloldali kulisszafalán a papír érintetlensége szimbolikus) - a művész a sötét tónusok gazdag sorozatát használja - anélkül, hogy ezáltal a világos és a sötét között hangsúlyozott drámai ellentét keletkezik.
Ami a rajzok nyelvezetét, előadói módját illeti, az lényegében azonos a festményekével, a szürrelaizmus ismert módszerének megfelelően "természetelvű", a hétköznapi látásélményeket tükröző részelemek (pl. figurák, állatok, tárgyak, növények) kerülnek egymással - természetben nem előforduló, irracionális, sőt bizarr - kapcsolatba. Létezik egy típus, a "csodálatos ember", amely szerint gondolatközvetítő és kompozíciós elem igen jellemző. Kiemelkedő példa erre az "Orrszarvú" c. kép, amely egyben talán valamennyi rajz közül is a legerőteljesebb. (Ki ne asszociálna itt Dürerre?). Éles ellentét feszül az aggódó - csodálkozó, leselkedő kicsiny emberi fej, és az idegen környezetbe állított "orrszarvú" hatalmas tömege között. Ennek ellenére a néző úgy érzi, hogy a kicsiny emberi arc nemhogy jelentéktelenné válna, hanem - a kontraszt következtében - jelentőségében megnövekszik. A csodálkozás két irányú a "Vénusz" c. rajzon. Először: a partépítményen lévő csoport közepén ülő sötétebb tónusú hangsúlyozott alak csodálkozik rá a habokból kiemelkedő szerelem istennőre, akinek tünemény voltát a csoporthoz képest jóval enyhébben modellált, alig plasztikus teste érzékelteti. Másodszor: a csoport tagaji ámulnak a középen ülő, "tüneménylátó" csodálkozásra. Függőben marad a kérdés: vajon mindenki számára látható-e a habokból kibukkanó Vénusz, vagy csak a középső alak víziója?
Az "Alvó vénusz" c. rajznál mindenekelőtt az alvás ténye kétséges. Az akt bal lábát a jobb alsó láb szárán úgy egyensúlyozza, ahogyan ezt álomban semmiképpen sem lehetséges, hisz ez tudatos, szabályozott izommunkát követelne. Méginkább ellentmond az alvásnak a kezek megformálása: az első ujjpercek kézháthoz fölfelé feszülnek. Ez a barokk stílust idéző kéztartás alkalmas arra, hogy a figura bensőjében dúló feszülség fizikai megjelenítője legyen, mert egyfajta lelki ajzottságnak, a lélek önmagában való birkozásának, a nem kifelé, hanem befeléható erőfeszítésének a kifejezése. Így tehát arra gondolhatunk, hogy nem alvó, hanem magát a bámulóknak ravasz fogásokkal prezentáló Vénusszal van dolgunk. Két másik Duschanek rajzon a "rácsodálkozó elsősorban maga a néző, de mint ábrázolt személy is szerepel a képen." a "Szt. György éjjel" c. rajzon, amelynek elhelyezése éppoly jelelgzetesen színpadszerű, mint az előbbié, az egyik csodálkozó maga a néző, a másik pedig a középpen összefogódzó hármas csoportból a bal sarokban ülő páncélos lovaghoz visszahúzódó figura. A "Belga lányok" c. rajzon egyértelműen a néző az, akinek a két nő, mintegy színpadon állva, reprezentálja magát. Itt nincs is cselekményes kapcsolat a két szereplő között, a cselekmény tuljadonképpen önmaguk mutogatásából áll. A rajzokon a kompozíció átlósan a rajz bal alsó szélétől a jobb felső sarka felé haladó irányba kezdődik. Ezt az irányt néző - a látás törvényeiből eredően - mint "felfelé"-t érzékeli, ami a műveknek "crescendó" hatást ad. A kompozíció tartalmi jelentősége talán a legjobban a "Szt. György éjjel" c. rajzon mutatható ki: a bal alsó sarokban ül a vázlatosabb arc nélküli, passzivitásba merült páncélos vitéz, azt követi jobbra fölfelé a visszanéző ruhás alak, majd a két akt, sötét háttérből kiemelve, tehát tónushatással is hangsúlyozva, a holdat és azt a valamit, ami lehet felső is, de emlékeztethet arra a varázsszőnyegre is, amely Arany János "Tengeri-hántás" c. balladájában szerepel:

"Magasan a levegőben
Repül egy nagy lepedő fenn:
Azon ülve muzsikálnak,
Furulyálnak, eltünőben."

Duschanek rajzain szereplők - bár cseppet sem sematikusak - mindig ugyanannak a családnak a tagjai.
Külsőleg is hasonlítanak egymáshoz: hegyes orrúak, de még inkább hasonlítanak egymáshoz tulajdonságaikban. Nem diadalmas irányítói, csak szemlélői a látható eseményeknek: kíváncsiak, kissé elesettnek, kiszolgáltatottnak tűnnek. A rajzok néhol erotikus elemeket is hordoznak, maga a mű témája azonban cseppet sem hat erotikusnak, sőt feloldódik, mint pl. a "Szt. György éjjel", a "Belga lányok", az "Előkészület" c. rajzokon, abban az iróniában, amely már a festménynek is megfigyelhető alaphangja volt.
"Az igazat mondd, ne csak a valódit", figyelmeztet a költő minden művész kötelességére. Duschanek úgy mond igazat, hogy közben rengeteg apró valódit mutat: embert, állatot, tájat, környezetet, tárgyakat, részletekbe menő, valósághű ábrázolásban. Ám ez a sok kis valódi - a már említett képszerkesztés következtében - kimozdul a megszokottnak vélt, realista helyzetéből: így válik az üzenet művészien igazzá.
Duschanek János sajátos egyénisége kortárs fetőművészetünknek. Művészetének kulcsa, sikerének titka az, hogy minden körülmények között igaz ember és elképzeléseihez hű művész tud maradni. Művei jellegzetes táblaképek, a XVII. századi holland táblaképek hagyománya szerint. Képei szépek, mert a szép a legfontosabb a földön és mert semmi más nem tudja az ember lényét jobban lekötni, a szépséget pótolni.

Kiss Mária esszéje

Képes beszámoló Duschanek János Simontornyai kiállításáról
Képes beszámoló  az Ozorának ajándékozott pannó átadásáról


Az oldalt összeállította és a fotókat készítette: Rühl Gizella