M. HATÁR JÁNOS, ARTISTE PEINTRE HONGROIS A LIBERTE
"Mon séjour a Ghardaia m'a fait percevoir un autre regard sur la
lumiére en peinture
Határ János magyar festőművész a "Liberté"-ben
"A ghardaia-i tartózkodásom egy másik képet értetett meg velem a
fényről a festészetben"
Határ János meghívást kapott az algériai kulturális minisztertől, hogy
bemutathassa műveit a magyar művészeti hét keretében. Az élénk-kék
színű szemek, az érett kor hosszú tapasztalatot tükröz a művészi
karrierben. Határ János megoszt velünk náhány gondolatot a Libertében.
Liberté: Festőművészként
nagy népszerűségnek örvend az Ön országában. Hogyan kezdett a
festészettel foglalkozni?
Határ János: A festészet
mindenekelőtt egy ajándék, amit a születésünkkor kapunk. Egy művészeti
akadémikus csak finomítja és gazdagítja természetes tehetségét. Ez nagy
előnyt adott nekem, főleg elméleti téren.
Az édesanyám volt az, aki
felfedezte ezt az ajándékot bennem. Négy éves korom után megfigyelte,
hogy van a rajzoláshoz tehetségem. Bátorított abban az érzésben, hogy
természeti témákkal foglalkozzam. Reggel négy órakor felkeltett, hogy
megcsodálhassam a napfelkeltét. Egyre többször vitt sétálni a vidéken,
hogy felhívja a figyelmemet a táj szépségére, a növényzet harmóniájára,
hogy hallgassam a madarak énekét, a patakok csörgedezését és a szél
zúgását.
L: Az Ön stílusa
mindenekelőtt kiváltságban részesíti a természetet. Ezt tanúsítják a
képei, hogy megértsük külön a tájképeket. Hogyan határozná meg magát
személyesen?
H. J.: Én egy természeti
festő vagyok. A természeti helyek, amelyek körülvesznek minket,
harmóniát, kiegyensúlyozottságot, árnyalatok, figyelemreméltó színek
választékát sugározzák. Csak a festő időzik sokáig el azon a
gazdagságon, mely felfedheti ezeket és melyet a közönséges halandó is
értékelhet. A küldetésem abból áll, hogy újra felfedeztessem a vidék
lakói által a legapróbb részleteket, melyeket szem lát, de a szokás
elfeledi. Ráadásul hozzáteszek egy emberi arckifejezést, mely magával
hozza a szív és az érzések meleg finomságát. Különösen ez az az emberi
oldal, mely jobban meghatározza a festészetemet.
L: A természet festésével
nem kockáztatja azt, hogy újra felveszi egy fotós vonásait.
H. J.: Nem éppen. Kitartok
az emberi és érzelmi oldal mellett, ahogy a műveim értelmi jelentése
mellett is. Egyébként elég ritkán szorítkozom arra, hogy odahelyezzem a
festőállványomat a táj elé. Inkább vázlatot készítek a helyszínekről,
nagy vonalakban lerajzolva azokat. Azután visszatérek a csöndes
műtermembe, hogy befejezzem azokat.
L: 1983-ban látogatott
először Ghardaiá-ba. Itt is alkalmazta a saját művészeti módszertanát?
H. J.: 1983-ban két hónapot
töltöttem Algériában és kitörölhetetlen emléket őrzök róla. Ez a
felfedezés fordulópont volt a művészeti karrieremben. Egy másik kép
alakult ki bennem a fényről a festészetben és a művészeti kritikák is
megerősítettek engem.
Ahogy Önök is konstatálják, ezen az algériai kiállításon több
ghardaia-i képet is bemutattam. Ezek nagyméretű képek.
Megszerkesztettem egy másikat óriási méretben, ám a légi szállítás
korlátozása nem adott engedélyt visszavinni a képet Algériába.
A képeim ki lettek állítva Japánban és az Egyesült Államokban.
Az Önök országának déli része mélyen befolyásolt. Törekedtem arra, hogy
újra megjelenítsem a varázslatot a tájképen, mint a derűt, és a
lakók vendégszeretetét is.
L: Szándékában áll
folytatni a műveit?
H. J.: Egyformán
megvalósítottam az oráni tájról a képeket. Ezen a kiállításon bemutatom
az Oran városról és a parti tájakról készült alkotásokat. Emberi
oldalról nagy érdeklődést tapasztalok.
A kívánságom, hogy a jövőben egy másik algériai vidékre
koncentrálhassak, hogy kihangsúlyozhassam annak is a hagyományait és
szokásait.
Megj.: Szóban már megkapta
a meghívást 2000-re a művész.
Liberté