Angyal Mária: Juhos László szobrászművész kiállítása elé
- Lisszabon, 2005 január 18.


Juhos László szobrászművész Szatmárnémetiben született, Románia magyarok lakta területén és fiatal felnőttként került Magyarországra, ahol jelenleg is él. Kézműves családból származik. Művészeti tanulmányait Marosvásárhelyen a Zene- és Képzőművészeti Gimnáziumban kezdte, ahol rajzot, festészetet és szobrászatot tanítottak. A szakosodás után ő a szobrászatot választotta.

Az ismert kelet-középeurópai élethelyzetnek köszönhetően fiatalemberként átkerült Magyarországra, ahol a Képzőművészeti Főiskolán - ma Magyar Képzőművészeti Egyetemen - szobrász diplomát szerzett.

Szekszárdon telepedett le, ahol műterme és öntőműhelye van és ahol művészete kiteljesedett. Sokoldalúan képzett, tehetséges hivatásos művész, markáns emberi tulajdonságokkal, közösségi elhivatottsággal.

1993-ben megalapította a Szekszárdi Forma Symposion nemzetközi bronz szobrászati alkotótepet, amely Szekszárd város és különböző művészeti pályázatok segítségével azóta is működik. Elévülhetetlen érdeme, hogy közösségi teret, helyet biztosít a művészeknek. A symposion ma a második legnagyobb bronzöntő alkotótelep Magyarországon és szakmai elsimertsége azóta túlnőtte az ország határait.

Szatmári Juhos László művészete ezalatt az idő alatt kiteljesedett, egyéni hangja és stílusa szakmai elismeréseket és egyre nagyobb volumenű monumentális szobrászati megbízatásokat hozott számára.

Szatmári Juhos László a plasztikai kereteket megtartva kisérletező, újszerű és egyéni formai és strukturális kíséleteket folytató sokirányú szobrászati érdeklődéssel megáldott művész.

Témaválasztása, tradicionális körplasztikái, álló és fekvő figurái, különös, megnyújtott alakjai kötődnek a klasszikus szobrászat világához. Stiláris megjelenítései viszont elszakadnak a konvencionális ábrázolástól, azok friss és korszerű, kortársművészeti alkotásokat eredményeznek. Mindezt művei eredendő eszmeiségén, szellemiségén és az azokon átütő igényességén kívül indokolja kiváló térszerkesztési és mintázási képessége, a plasztikai egyensúly megtalálása a művek atmoszférájának hangsúlyozásában.

Munkái kivétel nélkül mintázással és viaszelvesztéses bronzöntéssel készült műalkotások, ahol elsődleges szerepe van a gondolatnak és az általa irányított kéznek, a mintázással létrejövő és a bronzöntéssel végleges formáját elnyerő műtárgynak, plasztikának, szobornak. Ismeri és elmélyülten tanulmányozza az anyag belső szerkezetét, belső törvényeit az anyag, az erőhatások és a hevítés szerkezet- és formaalakító tuladjonságainak elméletében és gyakorlatában. Tudja a formáról, hogy a változó erőtérben, - viaszelvesztéses bronzöntés esetében a viaszplasztikákat magába záró samottburokban - az anyag átalakulásban van, és hogy ezekért a morfológiai változásokért a belső anyagi részecskék viselkedését, melyeknek változásáért az idő, a víz és a tűz a felelős. Utána már csak remélni lehet, hogy eljut-e a finom üregekbe a forró bronz a forróságtól megolvadt viasz helyére? A folyamat minden esetben megismételhetetlen. Az öntés varázsa megfoghatatlan és minden tárgynál egyszeri.

Munkái több esetben kétalakos, szinte kivétel nélkül akciódús kompozíciók, amelyek mégis szürreálisak, elvonatkoztatottak és érzelemmel telítettek. Titkokat és történéseket rejtenek. Ezeknek a szobroknak, plasztikáknak az erővonalai sokszor egy tengelyen vannak. Ilyenkor a szemlélő bizonyos nézetekből ezt érzékeli, hogy a mozgások és a testhelyzetek - ekként a figurák - hangsúlyai egymásba kapcsolódnak, mintegy összegződnek. Máskor pedig metszik egymást, így elkerüli az egynézetűség csapdáját, miközben egyensúlyt és körplasztikát teremt. Ezek a figurák sokszor valósággal egymáshoz feszülnek, izzanak és szenvedélyesek. Ez a dinamizmus különös kontrasztot eredményez az emberi kapcsolat nembéliségét érzékeltető mozdulatok, indulatok, az érintések és a szuggesztív hatások vonatkozásában. Plasztikai felfogásában jelen van a tér-idő kontinuitás, a szintézis, a minden koron átívelő művészet vágya. Munkáiban ott a reneszánsz formavilág, a csendes derű és a kortárs művész ezredvégi/elejei félelme és bánata is. Mindezt mélyen átélten, szuggesztíven tudja megjeleníteni és címadásával segíteni.

A művész Szekszárdon felállított köztéri alkotása, funkcionális "Borkútja" a díonüszoszi életszeretetet, a féktelen derűt közvetíti a szoborral összenőtt posztamens magasáról.

Mozgalmas köztéri alkotásai - ez és a többi (A lány és a szarvas, Gyámolítás, II. Világháborús emlékművek) - expresszivitást sugárzó mozgalmas felületeivel, a figurák egyéni erejével, vitalitásával, kompozíciós gazdagságával a magyar köztéri szobrászat érvényes munkái.

Szatmári Juhos Lászlót mindig izgatja valami, mindig új munkára készül. Markáns művészegyéniség, aki fogalmazásaiban egyszerre érzelmes és fanyar, olykor ironikus is. Térszerkesztése izgalmas, figyeli a terek formaalkotó mozgását, kontrasztját, szabad képzettársításokra asszociál, kimeríthetetlen fantáziát mutat. Kisméretű plasztikáiban is benne van az a monumentális hatás, amelytől látjuk azokat hatalmas méretekben is. Tudatos, kimeríthetetlen, tehetséges és fáradhatatlan művész. Egyszerre racionális és irracionális alkat, aki aktív szerepet vállal az időszerű nemzetközi folyamatokban, aki a hétköznapok esetleges létkörülményeit is vállalva a megosztottság állapotában él. És alkot. Folyamatosan.