Keserü Katalin: Simsay Ildikó festőművész emlékére
Simsay Ildikó azzal, hogy 55 évesen elment közülünk (közülünk?), s hogy
művészbarátainak szűkebb köre, a Folyamat Társaság saját kiállításaként
az ő retrospektívjét megrendezte a Vigadó Galériában, művészettörténeti
ténnyé vált. Kérdésünk: melyik művészet történetében? Mert jóllehet voltak
kiállításai külföldön (Hamburgban, Bécsben, Königstein im Taunusban,
Fuldában, Deufringenben, Mühlheimben, Stuttgartban), az utóbbi
negyedszázad egyetemes művészeti főáramaival nem látszik érintkezni
munkássága. Hazai kiállításainak dokumentumaiban visszalapozva pedig egy
ismeretlen magyar művészettörténetre bukkanunk, talán még az 50-es évek
csak barátok által ismert, "asztalfióknak" festett, s azután - a
"felgyorsult események" következtében - ott is maradt műveinek megíratlan
történeténél is ismeretlenebbre, ami azonban legendássá nem válhatott. A
60-as éveket elsősorban a "nagy generáció" pályakezdése oldaláról ismeri
a művészettörténet, meg az akkori "hivatalos" művészet dokumentumaiból, s
egy elvont formákat kereső, de látványelvű, valóságból kiinduló műtípus
elterjedéséből, mely a modernizmus iskoláját kezdte újra járni.
Az 1967-ben
az Iparművészeti Főiskola díszítőfestő szakán végzett Simsay Ildikó már
akkori, első bemutatkozása szerint (Szekszárd) más úton járt. Ezt
egyértelműen ígéretesnek látták azok a figyelmes kritikusok, akik (Bojár
Iván, Horváth György, László Gyula) első budapesti, csepeli kiállítását
(1971) üdvözölték és méltatták legjelentősebb napilapjainkban és a Művészetben.
Ez a kiállítás művészeti életünk azon peremvidéke fellendülése és nagy
nyitása idején volt, mely szintén a "nagy generáció", az ún. Új avantgárd
révén lett ismertté. A 70-es évek második felére az avantgárd e korszakban
gyakran csoportosan kísérletező, hivatalosan háttérbe szorított, de a
"magus kultúrában" egyedül értékelt tevékenysége mellett. Simsay 1977-es
kiállításáról (Stúdió Galéria) legalábbis már alig jelent meg kritika, s
legközelebbi kiállításai is vidéken voltak (Szekszárd, 1981; Kecskemént, 1984).
Noha eredetiségét a szakma honorálta (1988. a VIII. magyar tájfestészeti
biennálé I. díjával és aranydiplomájával), a publicitást tekintve a pálya
szélére sodródott. Egyik első méltatója ugyan őszinte nagyrabecsüléssel
foglalta össze munkásságát, de az kiadatlan ajánlás maradt (Horváth György,
1988). Simsay egyre több szakmai közéleti tevékenységet vállalt ekkoriban,
a rendszerváltás körüli időkben és utána.
Egyik fő szervezője volt a MKISZ
Kép '90 címen meghirdetett műcsarnoki tárlatnak, ami kísérlet volt arra,
miként lehet megújítani az országos tárlatok műfaját úgy, hogy valóban
országosak maradhassanak, ugyanakkor a kiállításokkal kapcsolatos
megváltozott elvárásoknak is eleget tegyenek az ún. "tematikus" kiállítások
korában.
Részt vett a Magyar Vízfestők Társaságának megalakulásában, a Folyamat
Társaság létrejöttében, alapítója a Magyar Festők Társaságának s a 90-es
évek elején szaporodó képző- és iparművészeti társaságok Szövetségének.
Különféle művésztelepeken dolgozott, és szó szerint haláláig küzdött
segítségre szoruló kollégáiért a MAOE keretében.
Mondhatni hetente került szóba köztünk, miért őrli fel magát a segélyezési
ügyekben, amiket teljes valójával képviselt, ahelyett, hogy a dolgát
végezné a műtermében. Legalább olyan buta kérdésnek tűnik ez ma, mintha
mondjuk azt kérdeztük volna, miért fest úgy, ahogy fest. Hiszen arról a
világról szólt képeiben, amit megélt ilyenformán is, pontosabban: a
megélt világ és a kép benne egy volt. Ún. társadalmi munkája oly
természetes volt, mint képeinek "társadalmi" tematikája, amit - kevés
kivétellel - személyes ügyekét adott elő?, akárcsak látszólag gyerekkori
emlékeit.
Ez a különös egysége emléknek és életnek, egyéninek és társadalminak,
illetve globálisnak művészetét azokhoz a tendenciákhoz kapcsolhatná,
melyeket az utóbbi másfél évtized nemzetközi színterén a művészet és a
társadalmi problémák, illetve szubjektív világok újraösszekapcsolása
jellemez.
Simsaynál azonban az előbbi nem a kapcsolat megteremtéséről szól (nem
Kontext-Kunst) vagy identitáskeresésről, s szubjektivizmusa sem a 80-as
évek módján távolságtartó.
E művészettípusokat azért emelem ki, mert Simsay tematikája leginkább velük
közös, noha ez a tematika nála egy hagyományos, expresszív-szürrealista
képiségből olvasható ki. Ez Nyugat-Európához viszonyítva megkésett, de a
világidőből kizárt Magyarországon az ismert nyugati és a pszeudo
(hivatalos) művészeti időszámítás mellett létezett egy reális (?) idő is,
amit épp a "számítás" lehetetlensége, a meghasadtság tudata és érzete
hatott át.
1971-ben László Gyula, Simsay Ildikó kiállításáról szólva, felvetette:
"vajon hogyan találja meg a női nem a maga művészeti kifejezését, hogyan
teszi kétszólamúvá az eddig csak férfiszólamú művészetet? A művészet
akárcsak az őt alkotó ember - nem "nem"-telen! Ám eddig a női piktorok
nagyrészt azokkal a kifejezési eszközökkel éltek, amelyek férfitársaik
teremtettek meg évezredek alatt". Persze, a 60-as évek magyar képzőművészetében
már megjelent mindaz - nőnemű művészek révén -, amit a következő évtizedek
speciális nőművészeti jegyekként aposztrofáltak, úgymint a lágy anyagok,
női emlékek és gömbölyű, organikus formák a képeken, női dolgokkal töltött
bef?őtesüvegek és egyéb tárgyak (felnagyított testrészek stb.). Egyszerre
női és művészi identitástudatról árulkodtak például Keserü Ilona munkái,
egyúttal az egyetemes művészeti főirányát határozták meg, (például a
különböző anyagok és tárgyak felé megnyíló képiség terén). Ugyanakkor az
egzisztencializmus problematikájával egylényegű, a lét kínjait női oldalról
megfogalmazó képzőm?vészet (Schaár Erzsébet szobrászata) is egyetemes
érvényű volt, s nemcsak a szobrászat kinyitásában a téralkotás felé, de
általános humán elkötelezettsége miatt is. A férfi- és nőművészet Amerikában
ekkoriban elváló "időszámítása" ott a női szerep társadalmi jelentőségének
tudatosulására nem épült kibontakozás. Így Simsay is mintha egyik elődje
kolorizmusát, másikuk szorongásokkal teli világát kapcsolta volna össze
induláskor, mégpedig nem az univerzálisból kiszakadt női vagy művészetből
kiszakadt emberi-társadalmi problematika elkülönülő útját választva, hanem
a művészetet-nemet-társadalmat-emberiséget egységben megélő és alkotó
szemléletét folytatva. Ám a nyilvánvaló hasadékot Kokoschkára, illetve egy
Csontváryval kezdődő látomásos festészetre, azaz a századelőre hivatkozva
hidalta át (Kokoschkás csendélet, Élők és holtak c. képek az 1971-es
kiállításán). S az expresszív-szüreális festészetnek a kései Vajda Lajossal,
Anna Margittal, majd ifjabb pályatársával, El Kazovszkijjal folytatódó
magyarországi történetében írt meg egy fejezetet, anélkül, hogy a kép
bűvköréből kivonta volna magát. Miközben a transzavantgárd és a
posztmodern "férfi-művészete" újra felfedezte, s mára ismét természetesen
kultivált tevékenységként helyezte vissza jogaiba a figuratív festészetet,
Simsay - festő-példaképei nyomán -, a neki megadott lehetőségként művelve
azt, erőteljes és egyéni festészetet teremtett. Úgy tűnik, mintha ebbéli
következetességében régi női szokás szerint járt volna el, fittyet hányva
az aktuális (művészeti) információknak, fenntartandó egy (számára) eredendő
emberi-művészi beszédmód tradícióját. S ugyancsak úgy tűnik, a folyamatosság
e fenntartásában a meghasadt világtól gyötrődő és inspirált női művészeké
az érdem.
Visszatekintő kiállítása egységes életművet mutat. Így róla szóló első
írások észrevételei (szorongásokkal teli vagy vizionárius képek, tüzes
színek és lapidáris formák) egész művészetére érvényesek, mint tematikája
is: közvetlen környezete és emlékei; a köztük, de környezete szeretett
lényei tárgyai és önmaga közt is lévő hasadék. Figuratív nyelve s abban a
gyermekrajz, a meseszerű elemek "felnőtt" átírása és a szürreálisig fokozott
lényeglátás fenti léttémája megfogalmazásának eszközei. Ebben megdöbbentően
őszinte - mint írták, legutóbb az 1990-ben kiállított Önarcképével kapcsolatban,
ami mint színes ceruzarajz egyúttal e technika eluralkodását is jelezte
utolsó éveiben, 1996-os balassagyarmati kiállításáig. A közben eltelt
negyedszázad,azonban neki nem sikerekben gazdag diadalút volt, hanem a
személyes, a hazai és globális rettenet kiteljesedése, vidám barokk és
bársonyos forradalom nélkül; a késő- és posztmodern művészet felől nézve
titkos, feszült és kilátástalan történelem.
Megpróbálom ezt a világot úgy bemutatni, hogy minden szálon egymáshoz
kapcsolódó képei összefüggő nagy egységén ne üssek csorbát. Alakjait
tekintve egyik korai képének Csotváry Szerelmespárjára emlékeztető, mező
felett úszó-lebegő figurái (s a kép látomásos jellege) meghatározóknak
tűnnek. Vissza-visszatérő fájdalmas motívummá válnak, testetlenné egyszerűsödve
az élők és a holtak világát kötik össze (az Anyám emlékére című, '84-ben
kiállíott képein a fiatalon elveszett anya jajongó, ugyanakkor tán bensőséges,
ágyat vető, mindennapi mozdulatával). A halálélmény, a létidők különbözőségének
feldolgozhatatlansága végigkíséri az egész életművet. A fohászkodó Üdvözítő
és a cédrusok az előképei. Az életből, a mereven szembenéző önarcképből
kinövő halott alak a szürrealistás fájdalmával, rémületével teremti meg az
egységet. (Későbbi ceruzarajza, az Hommage á Foltos, 1992, hasonló
megoldású.) Sőt, áthatja a tájakat is: ugyanígy nyújtóznak táj-látomásaiban
a fák (Rémületkastély, '94-es kiállítás), s a föld barázdáit is a holtak
adják (Régészet, 1988-90). Az egész világot áthatja az élet-halál halállal
uralt kettőssége, aminek globális vízióvá válásában a boszniai háború
megemészthetelen eseményei játszottak közre. A Pacsai dombok I-II. Goyai
és Blake-i emberfaló szörnye s halálfolyama a dombok szelíd ívében lágyan
(akvarellel) és véresen jelenítik meg az (1995).
A pusztuló világ képét másfelől konkrét helyszínhez kötődő festői vízió
előzte meg. Egy egyszerű tolnai kúria látványából fakadt a Magyar táj
magyar ecsettel című fetmény szürreális valósága (1984). A fekete fák
mögött látszó, szinte eleven arcúvá antropomorfizált, vörösben játszó
épületre mohón zuhan a tájba színével és formájával beleolvadó fehérszárnyú,
fekete halálangyal, világító zöld szemekkel. A magyarországi
látomásos-szürreális festészet színei és motívumai olyan teljességben
élednek újjá, melyben a földről felfelé fohászkodó s az égből pusztítva
leszálló alak, a véres föld és véres ég egy szörnyű körbe zárják az életet.
Az egész megsebzett és feltartóztathatalanul pusztuló világról alkotott
vízió beférkőzik Simsay alakjaiba is: a maszkszerű arcokba, zölden világító
vagy kifelé-befelé egyaránt látó szemekbe, a még a gyerekkor bábuit is
elevenné tévő, élő fogsorokba (Bábuk, 1984 előtt). A babák jóllehet
gyerekkori emlékek, de ugyanaz az 1956-os forradalom is, ami szörny- és
maszkszerű, rémült gyermekarcként, a Hősök tere Géniuszának égbe növő,
jajongó, fekete figurájaként maradt meg Simsay emlékezetében, 1956-os
rajzsorozatában.
S mindezt a rémületet sajátos líra hatja át, ami megnyilvánul a halott
anya említett, bensőségesnek is tűnő mozdulatától az élők-holtak közös
világát csendes, zárt árnyalakokkal megjelenítő magányképekig (Magány,
Korlátok, 1995, Tömeg, 1996), melyeken az immár egymáshoz hajló, arctalan
figurák az életet élőnek, s a halált holtnak mutatják, természetes
kapcsolatuk szerint. Sőt, különös szeretet (és humor) lengi át portréit
barátairól (Kőszeg Feri, Takács Ferenc), expresszív formáikat és váratlan
színeiket. Gyengédség, humort sem nélkülöző fájdalom - együttérzés tehát
az, ami gyermeki-naív formáit áthatja, s amit talán legérzékletesebben az
Özvegy II. című akvarellje mutat: a halott anyára hajló esetlen, öreg férfi,
a festővel együtt élő és öregedő, élő és halott szülői pár.
Simsay Ildikó festészete érzésekkel telítettségében s az érzések végleteit
összekötő látomásaiban egyedülálló napjainkban. A teljesség tudatában élt,
művészetében ennek hiányát panaszolta. S hogy ez mennyire kortársi, mondja
el itt egy fiatal költő, Tóth Krisztina szinte az élő festő megidézéseként
is olvasható verse:
LESZ MAJD valódibb életem,
nem nézek át az árnyakéba,
még tévedésből, néha-náha
sem nézek át, mert jobb lesz úgy nekem,
elrendezem, berendezem,
lesz benne konyha meg szabadnap,
azon aludni lesz szabad csak,
a szemem rólam majd le sem veszem,
hogy éberségemet kijátszva ott
a homlokomban át ne nézzek
lényemnek túlfelére, hol sürögnek
szeretteim, az árnyéktorkú lények.