Csányi László: Simsay Ildikó kiállítása Szekszárdon
A magyar művészetet az elmúlt harminc évben számos, gyakran egymásnak
ellentmondó hatás érte. Az 50-es évek erőszakos sematizmusán átmenetileg
megrekedt a képzőművészet fejlődése, az ezt követő visszahatás pedig
megpróbált számos olyan törekvést is igazolni, amin az európai művészet
már túljutott. Újra polgárjogot kaptak a két háború közötti időszak már
klasszikusnak minősülő kezdeményezései, mint az absztrakt stílus, miközben
tovább élt, sőt, a korszerűség látszatát keltette a posztimpresszionizmus,
de már itt voltak azok a kusza, közös nevezőre alig hozható törekvések is,
amiket neoavantgarde néven emlegetünk. Ennyi, egymást fetételező, de
gyakran egymást tagadó hatás közepette a fiatal művészekre súlyos feladat
hárult, mert ha nem akartak elmerülni a folyton fenyegető másodlagosság
tengerében, korán ki kellett alakítaniuk saját világukat, amit magukénak
tudnak, a korszerűséget pedig azzal valósítják meg, hogy itt, a mi
életviszonyaink közepette, de egyben jövőbe mutató érvénnyel korszerűek.
Ha végigtekintünk azon a nemzedéken, amelyik valamikor a 60-as években
indult, legjobb tejesítményeiket tekintve, úgy érezzük, végeredményben
szerencsés nemzedék ez, mert a sematizmus időszakát már csak tanulságként,
szinte történeti távlatból szemlélhette, s a legjobbak tehetségük belső
sugallatát követve indulhattak el hivatásuk útján. Szándékosan hangsúlyozom
a legjobbakat, mert őket nem az alkalmi, s gyakran nagyon is arrogáns divat
vezette, ami a művészet tagadásáig is eljutott, hanem az egyre jobban
megvilágosodó eredményekkel igazolt szándék.
Simsay Ildikó ezek közül való.
Végigtekintve festményei, rajzai során, azonnal feltűnik, hogy Simsay Ildikó
valósága nem egyezik a mindennapi élet közvetlen tapasztalataival, de nem
szabad elfelejtenünk, a művészetnek nem lehet célja a valóság átmásolása,
olyan megkettőzése, amire azt szokták mondani: "csaknem megszólal".
Az igazi műalkotás egyébként mindig megszólal, csak meg kell érteni szavát,
mert - Hegel érzékletes megfogalmazásával - lét ez, tárgya formájában.
A művészet mindig egy lehetőség megvalósulása, midőn a jelenségek közül
emeli ki az egyszerit, s valósága egy olyan jelenlét érvényét hordozza,
amit mindig személyes részvételünk igazol. Simsay Ildikó művészete
természetesen a valóságból táplálkozik, de tárgyai szublimálódnak, már csak
emlékezve mulandó létükre, mert azzal, hogy megvalósultak, egy új
értékrendszerbe kerültek, s emberi jelentések hordozóivá lettek. A vonalak,
színek és formák átszellemült költőiségéből egy sajátos eredeti világ épül,
melynek tárgyi valósága együtt él és hat az anyagon átsugárzó gondolattal.
Legszebben talán portréiban, melyekben a lét mulandósága helyett valóban a
művészet múlhatatlan jelenlétét érezzük, a megmaradás örömét. A valóságot
költészet szövi át, de ez a sejtelmes líra Simsay Ildikó képein nem
ellágyulás, vágy az elérhetetlen után, hanem meggyőző érv, titkos
bizonyosság, ami arra tanít - Platón szép szavával - hogy az élet
érdemessé váljék arra, hogy végigéljük. Eredményeiben a festői látás
szabadságát ismerjük fel, a képben élő világszerűséget, ami nem korlátozni
akarja a látványt, hanem kiterjeszteni, felmutatva mindennek személyre
szóló jelentőségét.
Engedjenek meg még egy kitérőt. Én úgy gondolom, hogy a művészet nem téma
vagy motívum kérdése, hanem olyan új valóság, melyben szín és forma teszi
érzékelhetővé az eszmévé nemesült gondolatot az általánosba emelve a
köznapit és a magasztost, a közérthetően természetest és az ezoterikus
egyszerit.
Ha így nézzük Simsay Ildikó képeit, s az első lépések bátortalansága után
egyre otthonosabban mozgunk benne. Csak azt kívánhatom, a kiállítás minden
látogatója érezze úgy, hogy hazatalált Simsay Ildikó képei között.
(Elhangzott 1981-ben, a Szekszárdi Béri Balogh Ádám Múzeumban, Simsay Ildikó
kiállításának megnyitóján.)