Wehner Tibor: Folyamatok, megszakadt folyamatok
Furcsa egy társaság! Az 1991 márciusában megalakult, a Folyamat nevet
választó művészcsoport tulajdonképpen szervesen kapcsolódik, illeszkedik
a kortárs magyar művészet szervezti kereteit, belső tagolódását formáló
változások jelenségvilágához, de ugyanakkor élesen különbözik is attól.
Az 1989-90-es rendszerváltozást kísérő csoportszerveződések,
társasalapítások időszakában jött létre a Folyamat is, akkortájt, amikor
elsősorban a mesterségek, a technikák, a műfajok és a műnemek váltak
szervező erővé vagy kulminációs ponttá: amikor a festők - az olaj- és
akavarellfestők -, a grafikusok, a szobrászok, az illusztrátorok, az
iparművészeti ágazatok alkotói deklarálták különállásukat, illetve
együvétartozásukat, egyesülési szándékaikat.
Ám a Folyamatot nem a külsődleges jegyek, s nem is a generációs összefűző
jellegzetességek forrasztották egységgé, egységessé, hanem indirekt módon
épp a különbözőségek, ha lehet így fogalmazni: a művészeti interdiszciplinaritás.
A népes alkotótársaságban egyenragú és egyenjogú tagként léphet fel a
festő, a fotós, a grafikus, az operatőr, a szobrász, a formatervező, a
textiles iparművész, az építész és a díszlettervező. Talán e külsődlegesnek
is minősíthető szervező elv is jelzi, hogy az erőteljes művészetnépszerűsítő
szándékokkal, közművelődési célok előtérbe helyezésével, a művészetet a
befogadókhoz közelebb vivő módszereket kultiválván dolgozó Folyamat Társaság
alkotói - más és más szemléletet, magatartásmódot képviselve - rendkívül
sokrétű, sokszínű, összetett világot teremtettek és teremtenek: széles a
stilisztikai spektrum, s nincs a csoportot jellezmő módon meghatározó
formai hangsúly, nem lelhető meg, fedezhető fel domináns tendencia. Minden
alkotó külön, szuverén világ, s a tradicionális törekvések és a megújító
aspirációk magától értetődően válaszolgatnak egymással. E feltevéseket
igazolandó csupán a szélsőséges, egymástól legtávolabb álló jelenségcsoportokat
említeném: a hagyományos figuratív megjelenítések, a konvencionális
műtípusokat őrző és éltető műteremtés mellett megjelenhetnek, és nem
teremtenek disszonanciát a konceptuális kezdeményezések, a minőségileg és
esztétikailag is új alkotásokat teremtő objektivizációk sem. Minden
bizonnyal azért, mert minden mű belső értékrendje nemes alkotói-etikai
követelményrendszert szolgál és diktál: ez lehet a Folyamat Társaság belső
műhelymunkáját és fellépéseit jellemző magas művészi színvonal előfeltétele,
oka, induktora.
Az 1991-es, első Folyamat-tárlatot számos hazai és külföldi bemutató követte:
a harminc körüli tagot felölelő művészcsapat a budapesti fellépéseken túl
Kapolcs, Szekszárd, Gyöngyös, Nyíregyháza és a franciaországi Lyon vendége
volt, s most Szolnokra hozta el tagjainak legújabb alkotásait.
A történet ilyen egyszerű - de a történet ennél sokkal bonyolultabb,
szövevényesebb és megrendítőbb.
A Folyamat Társaság egyik alapítója, szervezője és hat esztendőn keresztül
fáradhatatlan motorja, Simsay Ildikó ma már csak alkotásaival, a sors által
emlékkiállítássá rendezett műegyüttesével lehet jelen. E festőt a Folymat
Társaság közelmúltban tervezett kiállításának előkészítése közben ragadta
el a hirtelen, kíméletlen halál, s most a Budapesten már bemutatott
képegyüttest láthatjuk, amely megrázó erejű festői önarckép, hagyaték,
látlelet.
Az 1942-ben Budapesten született festőnő -, aki 1966-ban végzett az
Iparművészeti Főiskola murális, díszítő-festő szakán, s akinek alig
harminc esztendő adatott meg életműve felépítésére - egy-egy képével
rendszeresen találkozhatott a művészetkedvelő közönség, de átfogó igénnyel
nem mérhette fel, hogy milyen erőteljes, festői értékekben és szomorú
megérzésekben gazdag, milyen felkavaróan fájdalmas világlátást,
élményvilágot, belső megrendültséget sugárzó, szuggesztív hatású piktúra
jött létre műhelyében.
Az 1967 és 1995 között megrendezett önálló Simsay-kiállítások zömének
színtere magyarországi vidéki, és németországi városok voltak - Szekszárd,
Kecskemét mellett többször bemutatkozott Hamburg, Mühlheim, Stuttgart
kiállítótermeiben és galériáiban -, de az igazi összefoglalás, az átfogó
értékelés, a méltó fogadtatás csupán a festő halála után teremtődhet meg.
A szórványos kritikai visszahangból most talán a legjelentősebből, egy
1981-ben írt, Csányi László által jegyzett, értő, avatott eszmefuttatásból
idéznék: "A művészet mindig egy lehetőség megvalósulása, midőn a jelenségek
közül emeli ki az egyszerit, s valósága egy olyan jelenlét érvényét
hordozza, amit mindig személyes részvételük igazol. Simsay Ildikó művészete
természetesen a valóságból táplálkozik, de tárgyai szublimálódnak, már
csak emlékezve mulandó létükre, mert azzal, hogy megvalósultak, egy új
értékrendszerbe kerültek, s emberi jelentések hordozóivá lettek. A vonalak,
színek és formák átszellemült költőiségéből egy sajátos, eredeti világ
épül, melynek tárgyi valósága együtt él és hat az anyagon átsugárzó
gondolattal. Legszebben talán portréiban, melyekben a lét mulandósága
helyett valóban a művészet múlhatatlan jelenlétét érezzük, a megmaradás
örömét. A valóságot költészet szövi át, de ez a sejtelmes líra Simsay
Ildikó képein nem ellágyulás, vágy az elérhetetlen után, hanem meggyőző
érv, titkos bizonyosság, ami arra tanít - Platón szép szavával -, hogy az
élet érdemessé váljék arra, hogy végigéljük."
Próbáljunk meg belépni, lépjünk be egy Simsay-kép terébe. A tágasságok és
beszorítottságok furcsa, együttes érzete vehet rajtunk erőt; az e közeghez
való eszeveszett ragaszkodás, és az ettől való elrugaszkodás hihetetlenül
erős vágya, kényszere egyszerre hajthat. Egy hideggé, rideggé alakult,
lecsupaszított világ alakjaiként, megtestesített jelenségeiként mozoghatunk
a Simsay-térben, ahol a szorongás, a magány, a bezártság és a bezárkózás
az úr, ahol ismeretlen eredetű, vagy sejtetten ismert, lappangásszerűen
terpeszkedő pszichikai félelmek teremtik meg az alaphangot, az atmoszférát.
A Simsay-képtér: a rejtélyes nyugtalanságok tere.
Expresszív, látomássá alakított, szürreális árnyalatokkal átszőtt
életképeiben, csendéleteiben, figura-idézéseiben és portréiban, s a
nonfigurációba hajló folt- és vonalkonstrukcióiban - amelyekben, amelyek
révén mindig megbillen a hagyományosnak minősíthető műfaj-keret - űzött
alakok jelennek meg, fájdalom- és nyugtalanság-táplálja emóciók éledeznek.
Az elődök, a szellemi ősök nagymesterei sorában Munch, Vajda Lajos, Ámos
Imre művei idéződhetnek elénk. A festőnő minden ecsetvonásában
zaklatottság, túlfeszítettség munkál, a motívumokat a realitásokat
álomszerű látomássá való transzformálásának metódusa élteti. Az érzékeny
koloritú, a bársonyos finomság és az élénk fellobbanássá való árnyalatok
között mintegy tétovás színvilággal szervezett kompozíciók titkait kutatva
az interpretátorok minden bizonnyal azt a központivá érő kérdést
fogalmazzák majd meg - megpróbálván összegezni Simsay Ildikó művészetének
tanulságait, összevetvén e jelenséggé érő festészetet a
hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes évek könyörtelen valóságával -, hogy a festő
talán azt kereste, mikor és miért éled fel az emberben valami állatias
rémület, s hogy mi váltja ki mégis-mégis a szeretetéhséget e szeretetnélkülivé
pusztított világban.
A Folyamat Társaság szervezője, az egyik legaktívabb művészmunkása,
Simsay Ildikó ma már nem folytathatja rendkívüli lelkesedéssel végzett
tevékenységét: a Társaságnak nélküle kell tehát továbbvinnie azt az
örökséget, amelyet ez az életmű szimbolizál. Simsay Ildikó szolnoki
emlékkiállítását, a Folyamat Társaság szolnoki bemutató tárlatát e
szomorú, de továbbmunkálkodásra ösztönző tanulságra való hivatkozással
nyitom meg.
Wehner Tibor
(Elhangzott 1997. június 1-én a Szolnoki Galériában, Simsay Ildikó és
Folyamat Társaság kiállításának menyitóján.)
A FOLYAMAT TÁRSASÁG TAGJAI
Bakonyi Mihály
Bakos Ildikó
Balás Eszter
Balogh Géza
Benedek József
Bikácsi Daniela
Bodor Anikó
Csáji Attila
El Kazovszkij
Eleőd Ákos
Gaál József
Geblusek Antal
Illényi Tamara
Kuchta Klára
B. Laborcz Flóra
Lévay Jenő
M. Novák András
Nádorfi Lajos
Nyerges Éva
Oláh Tamás
Péter Ágnes
Simsay Ildikó
Szily Géza
Székhelyi Edith
Szurcsik József
Tahin Gyula
Takács Ferenc
Velázquez Israel