Lovas Csilla muzeológus megnyitóbeszéde a Garay 8 Kapualj
Galéria 2004. november 4-i fotóreprodukciós tárlatán
A régi szekszárdiak még emlegetik a vasútállomás falfestményeit, melyek a
városba érkezőket fogadták. Közülük jónéhányan bizonyára a festőre is
emlékeznek: Szabó Dezső a 20. század első felének kedvelt és elismert
festője volt Szekszárdon.
Hiszem, hogy a múló idő kegyetlen rostájának ellent mondva akadnak még
családok, melyek őrzik a nagy- vagy dédszülők Szabó Dezső által festett
képeit. Legújabb példa erre, hogy Mészöly Miklós édesanyjának, a Szekszárdon
csak a szép Szászy-lányként ismert Molnár Sándorné Szászy Jolánnak harmincas
évekbeli reprezentatív portréja is Szabó Dezső munkája.
Szabó Dezső 1888-ban született Siklóson. Családja 1897-től élt Szekszárdon,
édesapja a szekszárdi állami gimnázium tanára volt. Maga is itt érettségizett
1906-ban. Művészeti tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán kezdte. 1910-ben
rajztanári oklevelet szerzett. Ekkor állt a nyilvánosság elé először képeivel
a Nemzeti Szalon Téli tárlatán. A tehetséges fiatal Ferenczy Károlynál
folytatta tovább tanulmányait. 1911-14 között a müncheni akadémián tanul az
egyik legnagyobb német festő, Franz Stuck kilencven pályázó közül csak két
fiatalt fogadott tanítványául, az egyik Szabó Dezső volt. Szabó Dezső meg is
hálálta a bizalmat, két akadémiai pályázaton nyert kitüntetést. A mester
kedvenc tanítványa számára ingyenes műtermet eszközölt ki a bajor államnál.
Így az akadémia által fizetett modellek s az akadémia kosztümtárából
kölcsönzött ruhák felhasználásával nyugodtan dolgozhatott. Ekkor már a
müncheni tárlatokon is eredményesen szerepelt, három festménye kitüntetést is
nyert, köztük egy életnagyságú női akt. Az akadémiai ösztöndíjat hét évig
élvezhette volna, a történelem azonban közbeszólt. 1914 nyarán hazatért
Magyarországra, némi pihenésre, hamarosan kitört az első világháború. Szabó
Dezső géppuskás tisztként 36 hónapot töltött a fronton.
A háború után a német akadémia újra felajánlotta az ösztöndíjat, a festő
azonban nem tért vissza Münchenbe. Budapesten próbált egzisztenciát
teremteni. 1922-től a Műcsarnok minden időszaki tárlatán részt vett, a
budapesti lapok elismeréssel írtak műveiről.
Műterem hiányában azonban nem tudott a fővárosban maradni, hamarosan
visszajött Szekszárdra. Nem szakadt ki azonban a pesti művészeti életből,
munkássága elismeréséül a Képzőművészeti Társulat törzstagjává választotta.
Sokszor kérték fel bíráló bizottsági tagnak a társulat évenkénti kiállítási
zsűrijébe.
Szekszárdon először kiállításon a Tolnavármegyei Közművelődési Egyesület
Képkiállításán 1924-ben mutatkozott be idősebb pályatársai: Garay Ákos és
Miklósi M. Ödön társaságában. A kiállítók munkásságát méltató Bodnár István
soraiból azonban a magyar művészsors is felvillan: miközben Szabó Dezső
képei ekkor már eljutottak Németország mellett Svéd- illetve Csehországba, de
Ausztriába, Hollandiába, Szerbiába, Romániábais, Dél-Amerikában pedig egy
Buenos Aires-i kiállításon elsöprő sikert arat műveivel, ugyanakkor
szülővárosában még egyetlen festményt sem tudott eladni.
Első Magyarországi díját egy sárközi leány portréjával nyerte 1929-ben.
Szívesen festett tolnai népi életképet. 1937-ben a vasútállomás három
nagyméretű falfestményének megbízását pályázaton Miklósi M. Ödön előtt
nyerte el. A Szekszárdi vásár, Szekszárdi szüret és a Sárközi vasárnap című
falfestményeknek hiteles fotóját vagy vázlatát sem őrizzük a múzeum
képzőművészeti archívumában, ami valljuk be, több, mint kínos.
A modelljei személyiségét érzékletesen megjelenítő portrék mellett különleges
az a néhány önarckép, melyet a művésztől ismerünk. Az 1940-es önarcképen
festőpalettával a kezében egy melankolikus művészt látunk. Ismerünk azonban
két korábbi portrét, melyben a művész a vízszintesen előre nyújtott jobb
kezében poharat tart. A kar perspektívikus rövidülésben való ábrázolását a
mesterségbeli tudás reprezentációjának tekinthetjük. A színes népi életképek
mellett vibráló fényekkel teli tájképeket és gyümölcs- ill virágcsendéleteket
festett. Élettel teli női aktjai a hazai kiállításokon is sikert arattak.
Szabó Dezső utolsó kiállítása tudtommal 1974-ben volt, emlékezve az 1971-ben
elhunyt festőművészre. Azt hiszem itt az ideje, hogy újra felfedezzük
elfeledett festőnket, melyhez ez a tárlat legyen az első lépcső.
Képes beszámoló a
kiállítás megnyitójáról